Campagne Kan Niets Zien spetterend van start

Met een heuse flash mob in hartje Rotterdam startte zondagmiddag (25 september) de campagne Kan Niets Zien. Doel van deze campagne is om bewustzijn te kweken voor waar mensen die weinig – of helemaal niets – zien zoal mee te maken krijgen. In ons land leven naar schatting 350.000 mensen met een visuele handicap.

Sneeuw voor de zon
De flash mob van gisteren vertelt het doel van deze campagne in vogelvlucht. Op het Binnenwegplein (concreter: tussen de MediaMarkt en de megapatatkiosk van Bram Ladage) dansten ruim 100 blinde, slechtziende en goedziende mensen op de rauwe klanken van James Brown. Geblinddoekt. Waardoor alle visuele verschillen als sneeuw voor de zon verdwenen. En iedereen dus gelijk was.

Bron van inspiratie
De video van deze flash mob (YouTube-link volgt nog) dient als bron van inspiratie voor de deelnemers aan de door Kan Niets Zien uitgeschreven videowedstrijd. Deelnemers kunnen in zelfgemaakte video’s laten zien wat zij kunnen zonder iets te zien. Achterliggende gedachte: goed voorbeeld, doet goed volgen. Trefwoord: stimuleren.

Gezamenlijk initiatief
Kan Niets Zien is een gezamenlijk initiatief van Viziris, de Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden en het Oogfonds, in samenwerking met Koninklijke Visio en Bartiméu.

Vrijwilligers
Op eigen titel dank ik hierbij Julie van Mol voor al haar vrijwillige inspanningen. Hulde ook voor een uit de @debatop2 -crew geformeerd team dat de flash mob vakkundig registreerde.

Patat
Dat Bram Ladage alle deelnemers aan de flash mob tegen een forse reductie van patat en frisdrank voorzag, en dat de MediaMarkt haar dak ‘even uitleende’ aan de flash mob filmploeg, is WEL sluikreclame, maar mag NIET onvermeld blijven.

Interview met Annemarie
Een van de deelneemsters gistermiddag was de slechtziende Annemarie Nodelijk (27). Lees morgenochtend het interview met deze pittige dame. Ja, op typischton.nl natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.