Grave graaft graf voor scheepswerf

Nederland is een land van regeltjes. Wie in de verkeerde windrichting hoest, wordt acuut op de bon geslingerd. Ook gemeentes zijn gek op het verzinnen van eigen spelregels. Ook als dat ten koste gaat van de burgers. Een schrijnend voorbeeld dan maar.

Ontslag
Alle zestig medewerkers van scheepswerf Grave hangt ontslag boven het hoofd. Terwijl dat helemaal niet nodig zou hoeven zijn. Scheepswerf Grave heeft namelijk een opdracht binnengesleept om twee grote passagiersschepen te gaan bouwen. Een klus van 40 miljoen euro die jaren werk voor het personeel betekent.

Dwars
Er is slechts één probleem: volgens de gemeentelijke vergunning mag scheepswerf Grave boten bouwen tot een maximale lengte van 110 meter. De twee te bouwen passagiersschepen moeten echter een lengte van 135 meter krijgen. ‘Dus’ ligt Eric Daandels, wethouder Economische Zaken in Grave, dwars. Naar hij zegt omdat het bestemmingsplan de extra benodigde 25 meter niet toestaat. Daandels spreekt voor het gemak ook van slecht ondernemerschap.

Geruchten
Maar er gaan andere geruchten. De gemeente Grave zou de scheepswerf willen laten verdwijnen om er een boulevard voor in de plaats te laten verrijzen.

Tipje
Mocht dat laatste scenario inderdaad spelen, dan heb ik nu al een passende straf voor wethouder Eric Daandels en zijn foute college-vriendjes in gedachten. Tipje van de sluier: vier paarden, touw en twee paaltjes op 135 meter afstand van elkaar.

Reacties zijn gesloten.