Komt hoogmoed apothekers eindelijk voor de val?

"Wat mot je, sukkel?"

Mooi item over dure apothekers gisteravond in het VARA-programma Kassa. In dit specifieke geval ging het over de prijs van teststripjes. Met deze testtripjes meten mensen met diabetes het glucosegehalte in hun bloed. In Nederland kampen bijna een miljoen mensen met diabetes.

Internet
Deze teststipjes zijn te koop bij de apotheek. Voor een doosje teststrips moet de klant soms wel 65 euro dokken. Maar dat blijkt veel goedkoper te kunnen. Exact hetzelfde doosje (hetzelfde merk) kan ook via het internet worden verkregen. Voor hoogstens de helft van de prijs.

Competitie
Ik heb me altijd afgevraagd hoe die norse apothekers kunnen overleven. Enig mogelijke antwoord: monopoliepositie. Want een bottere dienstverlening kwam zelfs in het voormalige Oost-Duitsland niet voor. Klanten worden door apothekers duidelijk als hinderlijk ervaren. Als minderwaardig bijna.

Cup
Ik verdenk apothekers ervan dat ze chronisch in een onderlinge competitie zijn verwikkeld. De apotheker die zijn klanten het langst laat wachten, krijgt de cup met de grote oren. Een wisselbeker natuurlijk.

Goot
Er staan inmiddels ruim 13.000 winkelpanden leeg in Nederland. Veelal van hardwerkende middenstanders die de deuren van hun tokootje net zo lang hebben opengehouden totdat ook de laatste spaarcenten op waren. Een vangnet voor deze kleine zelfstandigen is er niet. Dus lonkt de goot prominent.

Vaatje
Nu de mensen voor hun medicijnen de weg naar het internet gevonden lijken te hebben, zullen de apotheken uit een heel ander vaatje moeten gaan tappen. Klanten moeten ineens als mensen worden behandeld. En centraal worden gesteld.  Dat gaat natuurlijk niet lukken als je basishouding hautain is. En je klanten altijd als nummertjes hebt gezien.

Eerlijk
Hoogmoed komt voor de val. Ik sluit dus niet uit dat er binnenkort ook apothekerspanden leeg komen te staan.  Nu al: ik zal er geen traan om laten.  Zo eerlijk moet ik zijn.

Reacties zijn gesloten.