Randstad exploiteert unieke gouden turnmedaille Epke Zonderland schaamteloos

Met ultieme dank aan gouden Epke Zonderland: wat kan sport ontroerend mooi zijn. Zelfs de gouden medailles van de giganten Marianne Vos en Dorian van Rijsselberge halen het niet bij de gouden plak die Epke gistermiddag uit het vuur wist te slepen.

Simpelweg omdat turnen zó vreselijk precies luistert. Tot aan de laatste fractie van een seconde kan het immers mis gaan. Als rekstokturner kun je bij wijze van spreken drie dagen lang onafgebroken hoogstandjes aan de rekstok vertonen. Maar als je bij de landing een voetje bij moet zetten, dan is je oefening nóg deels mislukt.

Juist dat aspect maakt de prestatie van Epke Zonderland zo uniek. Want doe het maar even. Met 17.000 toeschouwers op de tribune. En de druk van de natie op je schouders. Diepe buiging, Epke!

Genoten heb ik ook van het authentieke commentaar van NOS-turnverslaggever Hans van Zetten. Hans van Zetten ís turnen. Van Zetten zit er totaal niet voor zichzelf. Hij zit er om ‘zijn’ turnen voor een breed publiek toegankelijk te maken. Van Zetten is bevlogen doorgeefluik. Hij registreert met hart en ziel. Deskundig. Maar ook kwetsbaar: “Ik heb nachten wakker gelegen van deze oefening. Wat fantastisch dat ik dit mee mag maken.” Chapeau, Hans!

Het lijkt me stug, maar wie het toch ontgaan is: de uitzonderlijke prestatie van Epke Zonderland werd mede mogelijk gemaakt door Randstad. Laat Randstad doorlopend weten. Vandaag staat dat voor alle zekerheid ook nog maar eens paginagroot in De Telegraaf.

Ik stoor me inmiddels mateloos aan Randstad. En niet alleen omdat Randstad deze unieke gouden medaille van Epke zo uitbundig exploiteert. De inbreng in het door Rick Nieman gepresenteerde RTL4-programma Zomer van 4 is ook gênant. De interviewtjes door Randstad-accountmanager Erben Randstad, herstel, Erben Wennemars zijn wanstaltige Randstad-commercials waar ik acute wegtrekkers van krijg.

Dus Randstad: ga rustig door met het sponsoren van sporttalent. Maar doe het anoniemer. Zet Randstad niet zo op een voetstuk. Randstad faciliteert slechts. En dat kan nog veel beter. Tip van Ton: besteed het kennelijk enorme reclamebudget voortaan rechtstreeks  aan sporttalenten. Zo simpel kan het soms zijn!

Reacties zijn gesloten.