Sprookjes bestaan #echtwaar

Sinds ze toch niets meer voorstellen, regent het onderzoeken.

Promotie
Deze keer werd ‘aangetoond’ dat egoïstische en agressieve mensen sneller promotie maken dan hun vriendelijke en behulpzame collega’s. De Kellogg School of Management sponsorde dit onderzoek. Met dank natuurlijk aan subsponsor Open Deur.

Macht
Werkelijke doel van het onderzoek: achterhalen welke persoonlijkheidstypes worden geassocieerd met macht en leiderschap.

Experimenten
Vage experimenten (denk aan kooivechten om geld) leverden op dat mensen die dominant en agressief gedrag vertonen, versleten worden voor sterkere persoonlijkheden. Types zoals ik (vriendelijk en onbaatzuchtig) zijn weliswaar populairder. Maar gaan als goedgelovige sukkels door het leven.

Onbewust
Een woordvoerder van de Kellogg School: “Egoïstische mensen komen dominant over. Dat maakt hen aantrekkelijk voor het leiderschap. Onbewust associeren we vriendelijkheid namelijk met zwakheid.”

Corruptie
De associatie van agressie met leiderschap leidt tot corruptie. Vriendelijke en sociale mensen verlangen naar harmonie. Niet naar macht. Harde, stugge mensen zijn verslaafd aan macht. Vandaar.

Bewijs
Zelf ben ik het ultieme bewijs dat een zacht karakter geen beletsel vormt voor een glanzende carriere. Ooit begon ik als jongste bediende bij speelgoedfabriek Pollepop & Co. Volgend jaar vertrek ik er als oudste bediende.

Reacties zijn gesloten.