Wie roept geblinddoekte visionairs halt toe? #opinie

Regelmatig dwaal ik over de Markt in Gouda. Opvallend is de toenemende leegstand op deze absolute A-locatie. De lege plekken die afhakende winkeliers of horecaondernemers laten vallen, worden niet of nauwelijks opgevuld. Direct gevolg: de zo fraaie huiskamer van Gouda is zichtbaar aan het verpauperen.

Gouda is niet de enige stad die door winkelleegstand vol in het hart wordt geraakt. Overal in ons land hollen winkelstraten achteruit. Veel winkeliers geven de pijp definitief aan Maarten. In totaal staat er in Nederland nu al 1,9 miljoen vierkante meter winkelruimte leeg.

Ook de in 2006 met veel bombarie aangekondigde Jan Smit-winkel in Volendam sluit per 1 november 2011 zijn deuren. Logisch, want klanten in de winkel van Jantje zijn nóg schaarser dan bankiers met een rein geweten.

Onbegrijpelijk eigenlijk, want het assortiment in Jantjes winkeltje is van hoog niveau. Naast Jantjes eigen kledinglijn J-Style zijn ook alle denkbare merchandising artikelen van Jan en Monique Smit, Nick & Simon en de 3JS verkrijgbaar.

Jaap Buijs, Volendams opperpalingboer: “Tegenwoordig gaat 95 procent of misschien nog wel meer van de merchandising via internet. Die winkel is dus eigenlijk een beetje overbodig.”

En zo is het maar net. Zelfs Edje van X-Factor kan zien aankomen dat steeds meer winkels zullen gaan verdwijnen. In een steeds hoger tempo. Toch kwam er de eerste helft van dit jaar nog 190.000 vierkante meter nieuwe winkelruimte bij.

Prangende vragen zijn dan ook: welke geblinddoekte visionairs hebben hier de hand in? En: wie gooit er een schepnet overheen?

Reacties zijn gesloten.