Waterontharder.com: dubieuze hoofdsponsor Vitesse

Er was een tijd dat je iets moest kunnen. Om het tot Bekende Nederlander te schoppen. Denk aan: goed kunnen zingen, sporten, presenteren, schrijven en ga zo maar door.

Tegenwoordig gelden er andere wetten. Een vader of moeder die aan de weg timmert volstaat. Evenals een bedenkelijk IQ. Als ik sommige vloggers (met héél véél volgers) ‘aan het werk’ zie.

Maar er dient zich een nieuwe groep aan die prominent hengelt naar het BN’er-schap: narcisten die hun portemonnee trekken om zoveel mogelijk hun verkooppraatjes op tv te kunnen verspreiden. In gesponsorde tv-niemandalletjes als Life is Beautiful bijvoorbeeld.

Van laatstgenoemde groep zendtijdinkopers springen er wat mij betreft twee figuren uit. De eerste is die nepperige ‘slaapexpert’ van Decupré die haar matrassen door ieders strot probeert te duwen. Op het tweede type zoem ik wat nader in: Julio Rosier van Waterontharder harder.com

Specialiteit van deze nieuwe tv-personallty (geintje): het aanprijzen van zijn magnetische waterontharder Amfa4000. Julio ‘demonsteert’ in één moeite door hoe zijn wonderapparaatje dient te worden bevestigd op de waterleiding. Uuuh, met een trekstrip. Met dit nogal beperkte repertoire teistert hij tv-kijkers. Oeverloos.

Tot mijn niet geringe verbazing blijkt goedlachs ijdeltuitje Julio Rosier sinds dit seizoen ook de nieuwe hoofdsponsor van eredivisieclub Vitesse te zijn. Kijk maar eens naar deze Vitesse-commercial. Co-starring: clubicoon Theo Janssen.

Vreemd genoeg is de deugdelijkheid van Julio Rosier’s wonderapparaatje niet bewezen. Wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Julio’s enige bewijs is nogal subjectief. Uit de serie: Ik gebruik de waterontharder Amfa4000 zelf. En ben er prima over te spreken.

Over het hoofdsponsorschap van Waterontharder.com bij Vitesse (voor twee seizoenen) is eveneens veel te doen. Het gerespecteerde onderzoeksplatform Follow the Money stelt dat Vitesse in zee is gegaan met een dubieuze hoofdsponsor. Deze sponsordeal zou in strijd zijn met de Wet oneerlijke handelspraktijken. Bovendien zouden de regels van de stichting Reclame Code zijn geschonden doordat Rosier onder meer misleidende reclame maakt. Samengevat: zowel de geloofwaardigheid als de kredietwaardigheid van Julio Rosier zijn aan twijfels onderhevig.

Juryrapport Typisch Ton

Snakken naar aandacht is niet strafbaar. Mits het binnen wettelijke perken blijft. In hun obsessieve drang naar spotlights hebben spiegellikkers als Julio Rosier daar geen boodschap aan. Dat Vitesse in zee is gegaan met dit ongeleide, narcistische projectiel zegt ook iets over Vitesse. Trefwoord: patroon.

Ton Broekhuisen

Reacties zijn gesloten.